Onze visie

                        Hoe geven we ons onderwijs vorm? 

 
Op de Kleine Kapitein werken we samen in bouwen (dekken), waarin kinderen van 2 of 3 leerjaren bij elkaar zitten en leerkrachten intensief samenwerken om het beste onderwijs te realiseren voor "onze kinderen".   
Iedere bouw bestaat uit twee groepen. Die groepen zijn evenwichtig samengesteld qua leeftijd, verdeling jongens/meisjes en talenten. Wij zien het samenstellen van groepen met meerdere leerjaren als een grote meerwaarde. Jong en oud leren van en met elkaar. Wij gunnen het elk kind om een keer de jongste te zijn en enthousiast te worden van hetgeen het anderen ziet leren. Wij gunnen het elk kind om ook een keer de oudste te zijn en opgedane kennis uit te leggen aan een ander. Dit is de hoogste vorm van leren (ook wel metacognitie genoemd).  
Binnen onze school mag elk kind zichzelf zijn. Alle verschillen binnen een groep zien we juist als een kracht. We leren kinderen op zichzelf te vertrouwen en tegelijkertijd de ander te accepteren door leersituaties te creëren waarbinnen ze op een democratische manier met elkaar beslissingen kunnen nemen, waarbinnen ze constructief conflicten op leren lossen en waarin ze leren een open houding aan te nemen tegenover verschillen tussen mensen.     

                            Samen zijn wij de groep! 

 
De einddoelen van het basisonderwijs staan centraal in ons onderwijs. Leerkrachten kennen de leerlijnen, weten waar elk kind staat in zijn of haar ontwikkeling en wat de volgende stappen zijn. Zij verzorgen instructies op maat; aan de hele groep, aan kleinere groepjes en aan individuele leerlingen. Leerkrachten kennen leerlingen goed en kunnen ze daardoor ook goed begeleiden bij het oefenen van vaardigheden, het maken van keuzes en het plannen van het werk. De leraar spreekt hen aan op hun kwaliteiten en talenten waardoor elk kind wordt uitgedaagd en zich ontwikkelt op het eigen niveau. We sturen heel bewust op de verantwoordelijkheid van ieder kind voor zichzelf, de verantwoordelijkheid voor de groep en de verantwoordelijkheid voor elkaar. 

 
Kind in zicht. Zo halen we het beste uit onszelf en de ander!  

 
Om goed en gelukkig hun plek te vinden in de maatschappij van de toekomst hebben de kinderen een goed gevulde rugzak nodig. Binnen ons onderwijs besteden we veel aandacht aan de basisvaardigheden van taal, lezen, rekenen en burgerschap. Daarnaast werken we aan een brede ontwikkeling van ieder kind door creatieve activiteiten, thematisch te werken, onderzoekend te leren in en veel te begeleiden in de ontwikkeling van executieve functies.    

 
                        Zo leren we leren voor het leven!